Vacatures

Online lezing: PRT bij kinderen met ASS

Sinds september 2009 organiseert het dr. Leo Kannerhuis refereerbijeenkomsten in een cyclus van vier bijeenkomsten per jaar. Voor deze Kannercyclus nodigen wij gepromoveerde sprekers uit om over hun promotieonderzoek een referaat te houden. De Kannercyclus richt zich op psychiaters, psychologen, orthopedagogen en andere autismehulpverleners of belangstellenden.

In de referaten willen we een link leggen van het (wetenschappelijk) onderzoek naar de praktijk. Na elk referaat volgt een betoog van een 2e spreker waarin deze, vanuit de praktijk, is gevraagd om te reageren op het referaat en eventueel (kritische) vragen vanuit de praktijk te stellen.

PRT bij kinderen met ASS. Online lezing in de Kannercyclus, woensdag 16 september 2020 om 16.30 uur.

"Pivotal Response Treatment for school-aged children with autism spectrum disorder: Examining its implementation and effectiveness in applied settings"

Sprekers

  • 1e spreker:  Msc. Rianne Verschuur,  gedragswetenschapper in opleiding tot GZ-psycholoog bij het Behandelcentrum Jongeren van het dr. Leo Kannerhuis, als external PhD student verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit
  • 2e spreker:  drs. Hetty Joustra, GZ-psycholoog / Cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, docent en supervisor Pivotal Response Treatment (Hoogleraar Geesteswetenschappen Universiteit Utrecht)

Pivotal Response Treatment (PRT)

Is een evidence-based behandeling voor kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS). PRT is oorspronkelijk ontwikkeld voor jonge kinderen met ASS en richt zich op het aanleren van kernvaardigheden opdat andere vaardigheden zich vervolgens automatisch ontwikkelen. Rianne Verschuur is als promovenda en gedragswetenschapper (in opleiding tot gz-psycholoog) werkzaam bij het dr. Leo Kannerhuis en verbonden aan de Radboud Universiteit. In haar promotieonderzoek heeft zij binnen het Behandelcentrum Kinderen een aantal studies uitgevoerd waarin zij de implementatie van PRT door therapeuten, ouders en leerkrachten heeft onderzocht. Tevens heeft zij gekeken naar de effectiviteit van PRT bij kinderen met ASS in de basisschoolleeftijd. In deze Kannerlezing presenteert Rianne de resultaten van haar promotieonderzoek en gaat zij in op de implicaties voor de klinische praktijk.

In 2005 is de PRT in Nederland geïntroduceerd. Hetty Joustra is als GZ psycholoog en cognitief gedragstherapeut betrokken geweest bij de implementatie en sinds 2009 zijn al honderden hulpverleners opgeleid in deze motiverende methodiek. Hetty heeft een eigen behandelpraktijk (PRT centrum) en is naast PRT docent ook docent voor de RINO.

Hoe zorg je ervoor dat jonge kinderen zich sociaal richten? Hoe activeer je jongeren in contact en communicatie? In deze presentatie zal aan de hand van casuïstiek, ondersteund met video materiaal, uitleg worden gegeven hoe de PRT toegepast kan worden bij zowel jonge kinderen alsook bij pubers en adolescenten.

De opbouw van de bijeenkomst is als volgt:

16.30-17.15      1e spreker

17.15-18.00      2e spreker

18.00-18.15      Discussie/Afsluiting

Bekijk de lezing hier terug