Vacatures

Gratis online webinar: Beeldende therapie voor kinderen met autisme

Kinderen met autisme worden vaak aangemeld voor beeldende therapie. Tot nu toe was het niet systematisch onderzocht wat deze behandeling inhoudt en bijdraagt voor deze kinderen.

Lezing in de Kannercyclus , donderdag 16 september 2021 om 16.30 uur. Registreer je via deze link: https://parnassiagroep-nl.zoom.us/webinar/register/WN_2hFVIrSAQS2gRENeqQKUwg

1e spreker:
​​​​​​​dr. Celine Schweizer heeft ruim 17 jaar ervaring als beeldend therapeut in dekinder- en  jeugdpsychiatrie. Zij is docent-onderzoeker en supervisor bij Academie Zorg, Opleiding Vaktherapie,   NHLStenden Leeuwarden en bij Master Vaktherapie, Hogeschool Arnhem Nijmegen. Zij is lid van  Lectoraat Small n-designs en KenVaK, voorzitter van Research Committee van European Federation of Art Therapists (EFAT) en geeft lezingen en workshops in binnen en buitenland.

2e sprekers:  
Mirjam van Driel is sinds ruim 20 jaar werkzaam in de hulpverlening.  In 2013 heeft zij zich laten omscholen tot beeldend therapeut en heeft zowel binnen de volwassenen als kinder- en jeugdpsychiatrie ervaring opgedaan. Sinds begin 2018 is zij werkzaam als beeldend therapeut bij het Leo Kannerhuis.

Hedwig Roorda is 15 jaar werkzaam als beeldend therapeut. Zij heeft ruim 10 jaar ervaring  binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, heeft een eigen beeldende therapie praktijk en is sinds eind 2020 werkzaam bij het Leo Kannerhuis.

In haar promotieonderzoek heeft Celine Schweizer informatie verzameld over reden van aanmelding, inhoud van de behandeling, de bijdrage van de therapeut, de context van de behandeling en de resultaten. Op basis van consensus based criteria is het behandelprogramma ‘Zelf in beeld’ ontwikkeld en geëvalueerd in een herhaald n=1 design, waarbij leerkrachten en ouders ook werden betrokken. De kinderen die werden aangemeld hadden flinke problemen: negatief over zichzelf, problemen met flexibiliteit, emotieregulatie en sociaal gedrag.  In deze presentatie komt de onderzoekmethode aan de orde en ook de resultaten en de bijdrage van beeldend werken.

In het tweede gedeelte van deze lezing wordt de praktijk van beeldende therapie als behandelvorm voor kinderen met autisme toegelicht door twee beeldend therapeuten van het Dr. Leo Kannerhuis. Met een beeldverslag worden voorbeelden van beeldend werk getoond met als doel om inzicht te geven over de werkzame elementen in het werk van deze kinderen en van ontwikkeling in een beeldend therapieproces.

Sinds september 2009 organiseert het dr. Leo Kannerhuis refereerbijeenkomsten in een cyclus van vier bijeenkomsten per jaar. Voor deze Kannercyclus nodigen wij gepromoveerde sprekers uit om over hun promotieonderzoek een referaat te houden. De Kannercyclus richt zich op psychiaters, psychologen, orthopedagogen en andere autismehulpverleners of belangstellenden.

In de referaten willen we een link leggen van het (wetenschappelijk) onderzoek naar de praktijk. Na elk referaat volgt een betoog van een 2e spreker waarin deze, vanuit de praktijk, is gevraagd om te reageren op het referaat en eventueel (kritische) vragen vanuit de praktijk te stellen.

Accreditatie is aangevraagd bij de volgende beroepsverenigingen: FGzPt, NIP, NVVP, Register Vaktherapie en SKJ

De opbouw van de bijeenkomst is als volgt:

16.30-17.15      1e spreker
17.15-18.00      2e spreker
18.00-18.15      Discussie/Afsluiting    

Niet in de gelegenheid de livestream te volgen? Via dezelfde link is de lezing op een later moment terug te kijken.    

Accreditatie is aangevraagd bij de volgende beroepsverenigingen: FGzPt, NIP, NVVP en Register Vaktherapie. Voor SKJ gaat accreditatie via NIP middels een bewijs van deelname. Dit bewijs kunt u na afloop opvragen via t.verbeek@leokannerhuis.nl.